auditeren op afstand corona

Auditeren op afstand: done or not done?

Auditeren op afstand: done or not done? Is veiligheidsbeleid vanachter een bureau te garanderen? De anderhalve meter samenleving duurt nog wel  even, hoe gaan we hier mee om? Enkele overwegingen, kritische vragen en een pragmatische aanpak.

Op pad om te auditeren

Ben jij onderweg? Hoe doe jij je werk? Mag je als veiligheidskundige/ arbeidshygiënist bij bedrijven binnenkomen? Enkele vragen die mij regelmatig gesteld worden. Lees mijn visie op werken als veiligheidskundige/ arbeidshygiënist in de anderhalve meter samenleving.

Update veiligheidsbeleid

Klanten vragen mij om hun veiligheidsbeleid te updaten. Juist nu vinden zij tijd om risico-inventarisaties te updaten of een nieuwe te laten maken. Hoe ik dit aanpak?

Mijn aanpak in vijf stappen

  1. Ik reageer op een (potentiële) klantvraag met een telefoontje waar ik een videobel afspraak voorstel.
  2. We maken dan kennis en ik inventariseer de behoeften en wensen van de klant.
  3. Ik ervaar in dit gesprek of er een wederzijdse klik en daarmee vertrouwen is. Dit is voor mij een belangrijk uitgangspunt om mijn werk te kunnen doen.
  4. Een van mijn vragen is hoe zij de RIVM voorschriften hanteren en of ze open staan voor een noodzakelijk bedrijfsbezoek.
  5. Mijn werkwijze leg ik aan hen uit. Ik hanteer de RIVM voorschriften en heb daar inmiddels voldoende ervaring mee dat ik kan zeggen dat dit voor beide partijen goed werkt.

Samenwerken

Juist in deze anderhalve meter samenleving is samenwerken en elkaar iets gunnen van groot belang.

Daarnaast blijf ik voor -kwalitatief goed werk afleveren- staan. Kwalitatief betekent voor mij:

  • aanpak bij de bron,
  • getoetst strategisch en operationeel beleid en
  • veilige arbeidsomstandigheden.

Wanneer ik ervaar dat een potentiële klant deze uitgangspunten onderschrijft gaan we samenwerken.

Auditeren op afstand?

Terug naar de titel: auditeren op afstand: done or not done? Bij nieuwe en bestaande klanten is het voor mij onmogelijk om mijn werk  zonder een bedrijfsbezoek te doen. Om de arbeidshygiënische aanpak te garanderen moet ik zien hoe er vanuit de bron wordt gewerkt. Alleen een inventarisatie en opzet van een risico-inventarisatie vanachter mijn bureau is voor mij onvoldoende. Hier kan ik de kwaliteit van mijn werk, en daarmee een gedegen veiligheidsbeleid onvoldoende garanderen.

Veel, maar niet alles kan bij auditeren op afstand

Voor klanten heb ik een checklist met de documenten die mij in staat stellen om mijn werk goed te doen. Aan de hand van de checklist sturen zij mij de bestaande documenten.
Na deze papieren audit vorm ik een strategische visie op de stand van zaken van het arbobeleid binnen het bedrijf.

Deze visie bespreek ik face to face met de klant, met de inachtneming van de RIVM voorschriften. Indien mogelijk (en daar zijn altijd creatieve oplossingen voor te vinden), vindt het bedrijfsbezoek met eventueel een werkplekinspectie of keuring van machines plaats. Hierdoor zijn er zo min mogelijk verkeersbewegingen.

Voorwerk voor auditeren op afstand

In het bedrijfsbezoek inventariseer ik ter plaatse onder andere: de veiligheid van de werkplek, de praktische uitvoering van het beleid op gevaarlijke stoffen of het veilig werken met machines. Wanneer ik ervan overtuigd ben dat ik alles heb kunnen inventariseren, ga ik terug naar mijn kantoor.

Daar werk ik mijn aantekeningen uit. Neem bij vragen contact op met mijn contactpersoon en stel de risico-inventarisatie en het arbeidsomstandigheden- en veiligheidsbeleid op.

Toetsing van arbobeleid

Als kerndeskundige toets ik de risicoinventarisatie en het arbeidsomstandigheden beleid op de wettelijke regelgeving. Dit bespaart de klant bijkomende kosten en scheelt tijd.

Broodnodige tijd omdat veiligheid nooit als laatste punt op de agenda mag komen. Juist nu is er in veel bedrijven tijd om bewust aandacht te geven aan het veiligheidsbeleid.

Daar werk ik graag op een strategische en tegelijkertijd praktische manier aan mee.

Conclusie: kan auditeren op afstand?

In mijn visie kan er veel op afstand. Maar een volledige inventarisatie maken van belangrijke risico’s en auditering kan niet vanachter een bureau. Ook niet bij bestaande klanten waar de risico-inventarisatie geüpdated moet worden.

In een jaar tijd kan er veel veranderen op de werkplek. Het oog van een deskundige ziet meer dan dat van de werkgever/ werknemer.

 

Reageren op deze bijdrage? Stuur mij een mail via deze link.